تاثیرات خواب مناسب در کاهش وزن - میهن مهر
header

مبلیما خرید مبل

تاثیرات خواب مناسب در کاهش وزن

تاثیرات خواب مناسب در کاهش وزن

 اگر همواره در حال رفتن به باشگاه‌ها و کلاس‌های ورزشی مفید هستید و مراقب رژیم غذایی خود هستید، یکی از ساده‌ترین راهکارهای کاهش وزن را به شما توصیه می‌کنیم، به میزان کافی بخوابید و لاغر بمانید.

 

ایا خواب چاق کننده است /  تعبیر لاغری در خواب /بی خوابی و لاغریايا خواب باعث چاقي ميشود /آیا خواب زیاد باعث لاغری میشود؟

دانشمندان در پي يك سلسله تحقيقات مي‌گويند اگر مي‌خواهيد وزن مناسب خود را حفظ كنيد ۷ تا ۸ ساعت در شبانه‌روز بخوابيد، نه كمتر و نه بيشتر.
پژوهشگران دانشگاه لاوال در كوبك‌سيتي در تحقيق جديدي كه در زمينه چاقي انجام داده‌اند نشان دادند كه ميزان مطلوب براي خواب انسان‌ها ۷ تا ۸ ساعت در شبانه‌روز است و افرادي كه بسيار كم مي‌خوابند و افرادي كه زياد مي‌خوابند در واقع دچار افزايش وزن مي‌شوند.
اين تحقيق كه در يك دوره زماني ۶ ساله انجام گرفت نشان داد افرادي كه ۵ تا ۶ ساعت و نيز افرادي كه به طور متوسط ۹ تا ۱۰ ساعت در شب مي‌خوابيدند در مقايسه با افرادي كه شبها ۷ تا ۸ ساعت مي‌خوابيدند، بيشتر دچار اضافه وزن شدند.

اين پژوهشگران ۲۷۶ فرد بزرگسال ۲۱ تا ۶۴ ساله را مورد بررسي قرار دادند. نيمي از اين افراد اعضاي خانواده‌هايي بودند كه دست‌كم يكي از والدين و يكي از فرزندان آنها براساس معيارهاي BMI چاق بودند.

نتيجه نشان داد افرادي كه خواب كمي دارند به طور ميانگين ۱/۹۸ كيلوگرم و افرادي كه پرخواب بودند نيز به طور متوسط ۱/۵۸ كيلوگرم بيش از آناني كه خواب متوسط داشتند، اضافه‌وزن پيدا كردند. اين تحقيق در مورد علت اضافه‌وزن افرادي كه كم يا زياد مي‌خوابند، پاسخ قطعي ارائه نمي‌دهد.

اما آنجلو ترمبلي مجري اين تحقيقات مي‌گويد: تصور بر آن است كه بي‌خوابي توليد هورمون‌هايي تنظيم‌كننده اشتها را مختل مي‌كند. ظاهرا خواب بسيار كم توليد گرلين هورمون هشداردهنده گرسنگي را افزايش و توليد لپتين هورمون هشداردهنده سيري را كاهش مي‌دهد.

ترمبلي مي‌گويد برخي محققان در مورد افرادي كه زياد مي‌خوابند معتقدند كه در واقع آنها بد خواب هستند و از آنجا كه خواب خوب و مناسبي نداشته‌اند، زياد در بستر مي‌مانن


 

بی خوابی و لاغریايا خواب باعث چاقي ميشود /آیا خواب زیاد باعث لاغری میشود؟

میترا زراتی متخصص تغذیه و رژیم درمانی  گفت: افراد اگر زیادتر از حد معمول بخوابند چاق نمی شوند و در صورتیکه کمتر از نیازشان بخوابند باز هم همین نتیجه در انتظارشان است، پس نبایستی خود را با کم خوابی لاغر نمود.

وی افزود: کم خوابی و خواب بیش از حد باعث کاهش متابولیسم می شوند و موجب افزایش وزن نیز میشوند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که کمتر از حد طبیعی می خوابند، وعده های غذایي اشان جابه جا می شود و در طول ساعاتی که بیدار هستند بیشتر احساس گرسنگی می کنند که در نتیجه از تنقلات و مواد غذایی بیشتری استفاده میکنند.

وی اظهار داشت: از عوامل دیگری که باعث چاقی و اضافه وزن می شود خوابیدن زیاد است چراکه در این شرایط زمانیکه فرد از خواب بیدار می شود، تقریبا ساعات صبحانه و میان وعده صبح را از دست داده است.

وی افزود: زمانی که فرد ساعات میان وعده های صبحگاهی را از دست می دهد در هنگام نهار خوردن سلول های بدنش به شدت گرسنه هستند و هر چیزی که دریافت می کند در بدنش به چربی تبدیل می شود.

وی در خاتمه گفت: بنابراین خواب زیاد و خواب کم هر دو عاملی مهم در بروز افزایش وزن و برهم خوردن نظم وعده های غذایی و میان وعده هایشان می شود


تاثیرات خواب مناسب در کاهش وزن

بر اساس نتایج پژوهشی که اخیراً به چاپ رسیده است ۷ الی ۸ ساعت خوابیدن در شب می‌تواند از اضافه وزن پیشگیری کند.

این پژوهش که در International Journal of Obesity انتشار یافته است نتیجه‌ی مطالعات مشترک محققان آمریکایی و کانادایی است.در این پژوهش محققان قصد داشتند ارتباط بین خواب شبانه و تأثیر آن در اضافه وزن را در طولانی مدت ارزیابی کنند.

برای این منظور آن‌ها ۴۳ داوطلب را انتخاب کردند که در شروع کار فقط ۶ ساعت در شب می‌خوابیدند.در ادامه‌ی کار ۲۰ نفر از این افراد همچنان ساعات کمی می‌خوابیدند در حالی که ۲۳ نفر دیگر هر شب ۷ الی ۸ ساعت را در خواب می‌گذراندند.در واقع گروه دوم خواب نرمالی داشته در حالی که گروه اول کمتر از حد معمول می‌خوابیدند.این پژوهش ۶ سال طول کشید و داوطلب‌ها در طول این سال‌ها مطابق برنامه‌ی شبانه عمل کردند.  این در حالی بود که هر دو گروه تغذیه‌ی و فعالیت‌های بدنی یکسانی داشتند.مدت خواب شبانه می‌تواند روی هورمون‌های مربوط به اشتها تأثیر بگذارد و کم خوابیدن به چاق شدن منجر شوددر پایان پژوهش محققان مشاهده کردند با وجود تغذیه‌ی و فعالیت‌های جسمی مشابه، گروهی که شب‌ها تنها ۶ ساعت خوابیده‌اند ۳٫۵ کیلو چاق‌تر شده‌اند.

این نخستین بار است که محققان ثابت می‌کنند کمبود خواب شبانه به اضافه وزن منجر می‌شود.

محققان معتقدند مدت خواب شبانه می‌تواند روی هورمون‌های مربوط به اشتها تأثیر بگذارد و کم خوابیدن به چاق شدن منجر شود.


منبع:http://mehrmihan.ir/the-effects-of-proper-sleep-on-weight-loss/

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
a b