header
مانتو

آرترز گردن در دانش آموزان رایج شده است

rtrz-neck-is-common-in-students

رییس انجمن آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی معتقد است که اقدامات اصلاحی برای درمان ناهنجاری‌های حرکتی دانش‌آموزان در زنگ ورزش قابیت اجرایی ندارد و باید تقویت شود.

دکتر حسن دانشمندی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قریب به اتفاق ناهنجاری‌ها حرکتی اعم از پاهای پرانتزی، افتادگی شانه، گودی گردن و کمر، قوز پشت و… به دلیل حمل کوله پشتی نامناسب، نشستن غیر استاندارد و کفش نامناسب است، افزود: دانش‌آموزان چون در دوران رشد قرار دارند، راه رفتن نامناسب، استفاده از کفش غیراستاندارد و حمل کوله پشتی سنگین به صفحه رشد کودک آسیب می‌زند. حتی چینش وسایل داخل کوله پشتی نیز بسیار مهم است؛ اگر وزن کوله پشتی بیشتر از ۱۰ درصد وزن دانش‌آموز باشد، موجب افزایش عارضه‌های قلبی، عروقی و تنفسی کودک می‌شود و عارضه سر به جلو آن‌ها را زیاد می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه عوامل محیطی و  عادات حرکات نامناسب، ساختار قامتی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، گفت: طی تحقیقات انجام شده، ۷۱ درصد پسران و ۷۵ درصد دختران دارای ناهنجاری‌های قامتی هستند. همچنین ۶۹ درصد ناهنجاری‌ها در اندام تحتانی و ۴۶ درصد در اندام فوقانی دانش‌آموزان است. هرچند این آمارها قطعی نیست، اما تهدیدی برای ساختار قامتی دانش‌آموزان است.

دانشمندی با اشاره به افزایش عارضه “سر به جلو” در دانش‌آموزان اظهار کرد: استفاده بیش از حد از رایانه و موبایل در افزایش این عارضه بسیار تاثیرگذار است. اگر در گذشته مشکل دانش‌آموزان به دلیل کمبود فضا و فقر حرکتی بود، اما در برهه کنونی استفاده بیش از حد از موبایل و رایانه سبب شده تا عارضه سر به جلو در بین دانش‌آموزان افزایش پیدا کند. قطعاً اگر این عارضه به موقع درمان نشود، منجر به آرتروز فک و گردن می‌شود.

رییس انجمن آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی ادامه داد:‌ متاسفانه فقر حرکتی و بی‌حرکتی سبب منحل شدن الگوهای حرکتی دانش‌آموزان می‌شود که راه بهبود و درمان این ناهنجاری‌ها، اجرای برنامه‌های درست و علمی در زنگ ورزش است. هرچند معاونت تندرستی و سلامت وزارت آموزش و پرورش که متولی سلامت دانش‌آموزان است، طی چند سال گذشته سعی کرده با یکسری اقدامات مناسب ناهنجاری‌های حرکتی را تا حدامکان اصلاح کند تا منجر به بیماری‌ نشود. اما به هر صورت این گونه اقدامات تنها در زنگ ورزش قابلیت اجرایی ندارد و یک ساعت ورزش برای کاهش ناهنجاری‌های حرکتی، اسکلتی و عضلانی دانش‌آموزان کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد: باید کارهای حرکات اصلاحی تقویت شود و همانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا، مربیان اصلاحی برای زنگ ورزش تربیت شوند تا قبل از اینکه دانش‌آموزان به سن بلوغ برسند، اگر مشکلی از نظر ساختاری و قامتی دارند، برطرف و پیشگیری‌های لازم صورت بگیرد.

دانشمندی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌های علمی در زنگ ورزش مدارس برای درمان ناهنجاری‌های حرکتی، اسکلتی و عضلانی انجام می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان زیادی در زمینه حرکات اصلاحی داریم، اما هیچ گونه سازماندهی و هدف‌گذاری لازم برای استفاده از این فارغ‌التحصیلان در زنگ ورزش مدارس صورت نمی‌گیرد و برای درمان ناهنجاری‌ها، هیچ برنامه علمی در دستور کار معلمان تربیت بدنی نیست.

وی اضافه کرد: حرکات اصلاحی نیاز به آموزش، شناسایی، پیشگیری و بهبود و درمان دارد که در این زمینه رسانه‌ها نقش موثری در کاهش ناهنجاری‌های حرکتی دانش‌آموزان دارند.

رییس انجمن آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی در پایان پیرامون این پرسش که چقدر تجهیزات ورزشی و امکانات مدارس نظیر میز و صندلی دانش‌آموزان از استاندارد لازم برخوردارند، گفت: تجهیزات ورزشی و امکانات مدارس استاندارد نیستند و فاصله زیادی با وضعیت موجود دارند. البته با وجود اینکه دانش حرکات اصلاحی در ایران وجود دارد، اما استفاده بهینه‌ای از آن نمی‌شود و معلمان ورزشی آگاهی کافی نسبت به این دانش ندارند.

منبع : http://mehrmihan.ir/rtrz-neck-is-common-in-students/

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
a b