کابوی نیمه شب
header
آموزش کف پوش سه بعدی

کابوی نیمه شب

کابوي نيمه شب (MIDNIGHT COWBOY)


سال تولید: ۱۹۶۹
امريکا / درام
رنگي / ۱۱۳ دقيقه
بازيگران عمده:

داستين هافمن، جان وويت، سيلويا مايلز، برنارد هيوز، جان مک گيور و برندا واکارو.
کارگردان: جان شله زينجر.

خلاصه ي داستان:

«جوباک» (وويت) پسر جذاب ولي بي پول شهرستاني، به نيويورک مي آيد تا با تلکه ي زنان مسن پولدار کسب درآمد کند. او خيلي زود با «راتسو ريزو» (هافمن) آشنا مي شود؛ کلاهبرداري مسلول و معلول که پيشنهاد مي دهد مديريت برنامه هاي «جو» را به عهده بگيرد…
شرح فيلم: فيلمي ضد رؤياي امريکايي و به خصوص ضد نيويورکي که شله زينجر را به يکي از کارگردانان مطرح دهه ي ۱۹۷۰ بدل مي سازد. رابطه ي پيچيده ي «باک» و «ريزو» به لطف بازي خوب هردو بازيگر، تمام وکمال به تصوير در مي آيد. فيلم برداري درخشان آدام هولندر نيويورک را، آن چنان که مورد نظر است، رعب انگيز  جلوه گر مي سازد.

در اواخر دهه ۶۰ داستین هافمن بعد از بازی خیره کننده اش در “فارغ التحصیل” به ستاره ای محبوب تبدیل شده بود و کارگردانان زیادی خواهان حضور او در آثارشان بودند اما انتخاب جسورانه او برای بازی در این فیلم آن هم در نقش مکمل نوعی ریسک و نشانه کمال گرایی اوبه حساب می آمد.

هافمن در این فیلم به شخصیت نه چندان دلچسب وحاشیه نشینی چون”راتسو ریسو” جان بخشیده بود که در نیویورک سرد و بارانی همیشه آرزوی رفتن به یک جای گرم و زیبا را در سر دارد. شخصیت اصلی “کابوی نیمه شب” را “جان وویت” بازی می کرد. مردی قوی چثه و جذاب به نام “جوپاک” که احساس می کند با این حربهمی تواند زنان مسن و ثروتمند نیویورکی را به دام عشق خودگرفتار کند. او پای به شهر بزرگ و بی دروپیکر نیورک می گذارد اما در ابتدا انچه نصیبش می شود چیزی جز فقر و محرومیت نیست. راتسو ریسو پولهایش را بالا می کشد اما در ادامه هر دو مرد درمی یابند که جز هم پناهی دیگر در این مکان پر از اضطراب و تلخی ندارند. پس به هم کمک می کنند اما مگر این دو آدم به بن بست رسیده و بی چیز در برابر اجزای کلان شهری که تنها برمبنای سرمایه و دارایی اداره می شود چه کاری می توانند از پیش ببرند.

تلخ ترین و تکان دهنده ترین صحنه های این فیلم از نهایت درد و رنج این دو مرد برمی آید که به آلت دست زنان هوس ران و ثروتمند شهر تبدیل شده اند. هافمن به شخصیت راتسو تمام آنچه را که می تواند تماشاگر را از او دلزده کند اضافه کرده از چهره نازیبا و پای لنگ گرفته تا دغل بازی و فریبکاری که حتی گاه به رفیقش هم رحم نمی کند اما در ادامه و هر چه با او آشناتر می شویم درمی یابیم که این مرد فرومایه و بیمار نتیجه مستقیم ناهنجاری ها و اخلاقیات بی مایه جامعه بی ترحم و فاسدی است که در آن به زندگی دردناکش ادامه می دهد.

تمام آنچه هافمن جوان از کلاسهای پیشرفته اکتورزاستودیو اموخته بود در این فیلم برای غنی تر کردن شخصیت راتسو به کار گرفته و او از این که از او به عنوان بازیگری تکنیکی که از نمایش ظرایف و دقایق کاری که انجام می دهد بر روی پرده لذت می برد ابایی نداشت. در لحظاتی از فیلم مخصوصا جاهایی که درد و بیماری بر راتسو مستولی شده و دیگر نمی تواند دوستش را همراهی این نوع بازی شیوه گرایانه و بارز را از هافمن می بینیم. در پایان نوع بازی همدردی برانگیز او ما را به جایی می رساند که بدی های اول فیلم را از او به فراموشی می سپاریم و برای مرگ مظلومانه اش ناراحت می شویم.

نگاهي به موسيقي فيلم کابوی نیمه شب (۱۹۶۹)

موسيقي فيلم جان بری (John Barry)، سازنده موسیقی متن فیلم «کابوی نیمه شب» (Midnight Cowboy)، ایده پنهان پشت ساخت تم اصلی فیلم را این طوری لو می دهد: «می خواستم ملودی اصلی فیلم، قطعه ای سرراست و ساده باشد، چیزی شبیه به قطعه ای که هر آدم تنهایی بتونه در پمپ بنزین های تگزاس با ساز دهنی اون رو بزنه!»

«کابوی نیمه شب»، شاهکار جان شله زینگر، را اغلب با ترانه «Everybody’s Talking» با صدای هری نیلسن می شناسند اما تم اصلی آن قطعه محشری است که نباید نشنیده بماند. جو باک (جان وویت) سوراخ سنبه های شهر بی در و پیکر نیویورک را زیر پا می گذارد و تنها همین تم است که یار و یاورش است؛ تمی که به قول جان بری، قرار است حس تکرار بیهوده و بی حاصل را به شنونده القا بکند، درست مثل جو باک که مشخص نیست واقعا چرا از تگزاس به نیویورک می آید و یا در آخر چرا به فلوریدا می رود.

هارمونیکایی را هم که در تم اصلی فیلم می شنویم، ژان تیلِمانز (Jean Thielemans) نواخته است و خوب که گوش کنید متوجه می شوید، حدیث تنهایی است.

ايده رابطه دوستانه دو مرد تنها كه بارها و بارها در سينما تكرار شده به واسطه حضور درخشان هافمن كه آكادمي اسكار با بي سليقگي، فقط به نامزدي اسكار براي او بسنده كرد، خوب و باورپذير از كار درآمده است.
داستین هافمن در نقش ‘راتسو’ ولگرد و بيمار كه با ‘جان وويت’ رابطه دوستانه اي را آغاز مي كند، به نمونه هاي واقعي نقش نزديك شد و مرز ميان خيال و واقعيت را از ميان برداشت.
وي كه پيرو ‘متد اكتينگ'(بازي شيوه دار) در بازيگري بود نخستين چشمه هاي آن را در اين فيلم به نمايش گذاشت و بعدها آن را تكميل كرد.

Midnight Cowboy

Midnight Cowboy, Midnight Cowboy
See the lonesome Midnight Cowboy
Once his hopes were high as the sky
Once a dream was easy to buy
Too soon, his eager fingers were burned
Soon life’s lonely lessons are learned
Hearts are made for caring
Life is made for sharing
Love is all that’s left in the end

Midnight Cowboy, Midnight Cowboy
See the lonely Midnight Cowboy
Once his hopes were high as the sky
Once a dream was easy to buy
Too soon, his eager fingers were burned
Soon life’s lonely lessons are learned
Hearts are made for caring
Life is made for sharing

Love is all that’s left in the end
Love can turn the tide for a friend
Love can hold a dream together
Love is all that lasts forever
Love is all that’s left in the end
Love can turn the tide for a friend
Love can hold a dream together
Love is all that lasts forever

Midnight Cowboy, Midnight Cowboy
See the lonely Midnight Cowboy
Midnight Cowboy, Midnight Cowboy
See the lonely Midnight Cowboy
Midnight Cowboy, Midnight Cowboy
See the lonely Midnight Cowboy
Midnight Cowboy, Midnight Cowboy
See the lonely Midnight Cowboy

 

 

دانلود فیلم Midnight Cowboy 1969


منبع: http://mehrmihan.ir/midnight-cowboy/

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b