چگونه کودکانی بلند قد داشته باشیم - میهن مهر
header

مبلیما خرید مبل

چگونه کودکانی بلند قد داشته باشیم

 چگونه کودکانی بلند قد داشته باشیم

تغذیه برای بلند شدن قد کودکان

مطالعات جدید نشان داده اغلب کودکان کوتاه قدی که با هورمون رشد درمان می‌شوند، حدود ۵/۷ سانتی متر به قدشان اضافه می شود با این وجود بیشتر این بچه‌ها- که کمبود هورمون رشد هم ندارند –  در نهایت کوتاه‌تر از همسالان خود می‌مانند. این بررسی که توسط پزشکان دانشگاه ساوت همپتون انگلستان انجام شده در مجله آنلاین کتابخانه کوچران منتشر شده است. این تیم محقق متوجه شدند که شواهد مشخصی مبنی بر تاثیر درمان با هورمون رشد بر سلامت روانی یا اعتماد به نفس این گروه از کودکان کوتاه قد ، وجود ندارد. و به عبارتی این نوع درمان تاثیری بر بهبود کیفیت زندگی بچه‌های کوتاه قدی که میزان هورمون رشدشان طبیعی است، نخواهد داشت.

درمان با هورمون رشد برای اولین بار در آمریکا بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ برای جبران کمبود این هورمون در کودکانی که قادر به تولید کافی آن نیستند، پذیرفته شد. اما اغلب کودکانی که قدشان نسبت به سن شان کوتاه است،  به اندازه کافی هورمون رشد دارند؛ با این حال چندی قبل سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این هورمون را در کودکانی که هورمون رشد طبیعی دارند نیز قبول کرد. بررسی‌های منتشر شده در مجله بالینی اندوکرینولوژی و متابولیسم  که بر اساس آن این تصمیم گرفته شد نشان می‌داد حداقل ۶ ماه درمان با هورمون رشد در این کودکان قدی به اندازه طبیعی را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.

تاثیر تخم مرغ در بلندی قد کودکان

به گفته پزشکان استفاده از تخم مرغ در رژیم غذایی افراد بهترین ماده غذایی برای پیشگیری و درمان عارضه کمبود روی است و تا حدودی می تواند مشکل کوتاهی قد کودکان را با این ماده مرتفع کرد.

عنصر روی در رشد و بلوغ ، سلامت و شادابی پوست، مو و ناخن تاثیر قابل توجهی دارد و به همین دلیل کمبود آن می تواند مشکل ساز شود. متخصصان تغذیه  معتقدند از آنجا که مشکلات کوتاه قدی ناشی از کمبود روی در کودکان عصر حاضر یکی از نگرانی های مسئولان بهداشتی جوامع محسوب می شود طبق سفارش سازمان بهداشت جهانی باید تخم مرغ که غنی از ماده معدنی روی است در برنامه غذایی مهد کودک ها و مدارس گنجانده شود. بد نیست بدانید تمام ذخیره روی موجود در تخم مرغ در زرده آن وجود دارد و این ماده حیاتی موجود در زرده تخم مرغ با پختن از بین نمی رود و ساختمان آن حفظ می شود.

با توجه به این که علاوه بر کمبود روی کمبود ویتامین آ، آهن ، کلسیم و ید هم ممکن است در کوتاه قدی کودکان نقش داشته باشد، متخصصان تغذیه برای رشد قد نوجوانان، مصرف روزانه ۱۵۰ گرم گوشت، نصف تا یک لیوان حبوبات پخته، ۲ تا ۳ لیوان شیر و لبنیات دیگر به همراه سبزیجات را توصیه می‏کنند.

برخی از کارشناسان بر این باورند نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند و رشد قدی آنها خوب نیست، می‌توانند با مصرف مکمل ویتامین‌ها و املاح و آهن، رشد قدی‌شان را بهبود بخشند. با این حال این مکمل‌ها نمی‌توانند به جای مواد غذایی تازه و پرخاصیت مصرف شوند. پزشکان مصرف هفته‌ای یکبار جگر و دو بار غذای دریایی و نیز آجیل‌هایی نظیر بادام، بادام زمینی و گردو و مواد حاوی روی را برای رشد قد توصیه می‏کنند. با تمام این حرف ها نباید نقش تغذیه را نادیده گرفت. همانطور که مردمان کشور هلند  با مصرف سرانه ۴۸۰ لیتر  شیر بلندترین مردم دنیا شناخته شده اند و ژاپنی ها با تغییر الگوی غذایی قد خود را افزایش دادند.

قد بلند شدن جنین

آنچه كه امروزه تبليغات روي آن متمركز است، قرص‌هاي افزايش قد است كه چيزي جز مجموعه‌اي از ويتامين‌ها و مواد معدني نيست كه به قيمت‌هاي چند برابر فروخته مي‌شود و بسياري از اين مواد از طريق مصرف متعادل و مناسب مواد غذايي قابل دسترس است.
اگر چه غلات تأمين كننده انرژي، قسمتي از پروتئين‌ها و برخي ويتامين‌ها و مواد معدني ضروري است اما مشخص شده مصرف نان‌هايي كه آرد آنها به خوبي تخمير نشده است. به دليل داشتن ماده‌اي به نام فيتات در پوسته غلات مانع از جذب مواد معدني به خصوص «روي» و كوتاهي قد مي‌شود.
سبزي‌ها و ميوه‌ها، انواع ويتامين‌ها و مواد معدني به خصوص پيش‌سازهاي ويتامين a را در رژيم غذايي تأمين مي‌كنند. كمبود متوسط تا شديد ويتامين a مانع رشد مطلوب كودكان مي‌شود.
منابع سرشار از ويتامين a عبارتند از اسفناج، زردآلو، طالبي و دريافت كافي كلسيم كه به ويژه در دوره رشد طولي استخوان‌ها بسيار حايز اهميت است. بنابراين تغذيه با شير، ماست، پنير و انواع كلم را بايد به نوجوانان پيش از رسيدن به سن بلوغ توصيه كرد.
بايد از نور خورشيد و دريافت ويتامين ‌d از منابع غذايي مانند تخم‌مرغ، خامه، شير و كره استفاده كرد. بايد توجه داشت كه براي داشتن وضعيت مناسب هورموني يكي از عوامل مهم وزن مناسب است زيرا وزن اضافي، بلوغ زودرس را به دنبال خواهد داشت و رشد قدي را محدود خواهد كرد.
براي رسيدن به قد مطلوب بايد وزن كودكان را در محدوده طبيعي حفظ كرد. از طرفي ترشح هورمون رشد كه تأثير مهمي در رشد مطلوب دارد، كاملاً تحت تأثير تغذيه فرد است. با مصرف زياد موادقندي، گلوكز كاهش و با مصرف غذاهاي غني از پروتئين افزايش مي‌يابد.


منبع:http://mehrmihan.ir/how-have-tall-children/

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
a b