انشا در مورد روز دانش آموز
header
آموزش کف پوش سه بعدی

انشا در مورد روز دانش آموز

انشا در مورد روز دانش آموز / انشا درباره ی روز دانش اموز

 

سیزده آبان در تاریخ انقلاب اسلامی برگی زرین و مقطعی حساس و مناسبتی پرخاطره است ، به خصوص كه چهارده سال بعد از تبعید حضرت امام ( ره ) در همین روز ( ۱۳ آبان ۱۳۵۷ ) فرزندان امام در مقابل دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف با شعار درود بر خمینی ، مرگ بر شاه ، پایه های حكومت را به لرزه در آورده و با گلوله های ماموران شاه به خاك و خونغلتیدند .

صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ دانش آموزان در حالیكه مدارس را تعطیل كرده بودند روبه سوی دانشگاه نهادند تابار دیگر پیوندشان را با رهبر بت شكن خویش به جهانیان اعلام نمایند . این جوانان پرشور ، گروه گروهوارد دانشگاه شده و در آنجا اجتماع نمودند .

ماموران شاه دانشگاه را به محاصره خود در آوردند .

ساعت یازده صبح ، ماموران ، ابتدا چند گلوله گاز اشك آور در میان دانش آموزان و دانشجویان پرتاب كردند ، اجتماع كنندگان در حالیكه به سختی نفس میکشیدند ، صدای خود را رساتر كردهبا صدای بلندتر الله اكبر می گفتند . سپس تیراندازی آغاز گشت و لاله های انقلاب یكی پس از دیگری درخون غلتیدند . در این فاجعه ۵۶ تن شهید و صدها نفر مجروح شدند و جنگ و گریز ماموران فرمانداری نظامی با دانشجویان و دانش آموزان تا پاسی از شب ادامه داشت .

امام خمینی (ره) به همین مناسبت پیامی رااز پاریس ، برای ملت قهرمان ایران فرستاد  :

عزیزان من صبور باشید كه پیروزی نهایی نزدیك است و خدا با صابران است …. ایران امروز جایگاه آزادگان است …. من از این راه دور چشم امید به شما دوخته ام … و صدای آزادیخواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم .

 

روز دانش آموز شعر: 

به به شده امروز چه پرشور و دل افروز

                                       چون حفظ شده حرمت و وجهه  دانش آموز

هر یوم در این عصر به ازیوم گذشته است

                                           وین سیزده آبان به از سیزده نوروز

در کشور ما نور خدا هادی فضل است

                                            وز نور خدا جان بگرفت دانش آموز

با آن که همه ، روز و همه،مکتب علم است

                                            لیکن که یکی روز بود ثابت و پی

ا ین سیزده آبان ، همان ثابتِ روز است

                                             کین روز شده ثبت به دیباچه هر روز

هر سال به و ماه به و روز به و به

                                         امروز ز دیروز و دگر روز به امروز

 

روز سیزده آبان، روز شگفتی است! روزی که حوادث بزرگ و سرنوشتساز این ملت را در پیشانی خود حک کرده است. و چه عجیب که ردپایی ثابت در تمام اینحوادث به چشم می خورد.

ردپایاستکبار جهانی در تبعید امام در سال ۴۲ ، در کشتار دانش آموزان و دانشجویان در سال۵۷ و در نهایت مهر بطلانی که دانشجویان خط امام با تسخیر سفارت آمریکا بر دخالت ودست اندازی های استکبار جهانی در میهن اسلامی مان زدند.

دانشآموزانی که هنگام تبعید امام در سال ۴۲ خردسالانی بیش نبودند ۱۵ سال بعد غیورمردانی در این خاک شدند که بر ظلم و بیداد شوریدند. آنان درس را نه در پشت نیمکتهای چوبی کلاس و بر تخته سیاه آن که بر صفحه سپید پیشانی مردمان زجرکشیده در کوچهو بازار آموختند. آنان خود را مجزا از جریان انقلاب نمی دانستند آن روزها همه ازپیر و جوان، زن ومرد و کودک در اعتصاب و راهپیمایی شرکت می کردند. در آن روزها حتیگفتگوهای کودکان خردسال نه بر سر بازی ها و بازیچه ها که از ظلم شاه و راهپیماییها بود. دانش آموزان چنان سهمی در این جریان داشتند که اگر صفحه ایی از اوراقخونین انقلاب به نام آنان رقم نمی خورد، بر زحمات ، رشادت ها و تلاش های آنان جفاشده بود، آن روزها دانش آموزان، اعلامیه های امام را رونویسی و پخش می کردند ،شبها خطر حکومت نظامی را نادیده می گرفتند و با خط های ابتدایی و ناپخته خوددیوارهای شهر را به شعارهای انقلابی مزین میکردند.چگونهنوجوانی که در ابتدای زندگی است، به بلوغ فکری و عقیدتی می رسد و خود را در جریانانقلابی وارد می کند که لازمه آن شناخت است؟ اینها را باید در فضای فکری آن عصر وبه ویژه در کلام امام جست که اعتراضات فروخفته در درون ملت را که عمری به درازایتاریخ داشت با ایمان و اعتقاد مردم گره زد و از میان آن پرشورترین انقلاب قرن راساماندهی نمود. در آن روزها شعاری برگرفته از امام شهیدان و آزادگان امام حسین (ع) ورد زبان همگان بود و متفکران بزرگی چون شریعتی و مطهری هم از این پیام به خوبیبهره می جستند: ان الحیاه عقیدةٌ و جهاد.و امامنیز در تبیین این شعار فرموده است” زندگی یعنی آرمان و مبارزه در راه آن. انالحیاه عقیدة و جهاد. مطلبی که از نظر شیوه تفکر اسلامی هیچ جای تردید در آن نیست،این است که مرگ از این زندگی ذلت بار بهتر است.( صحیفه نور ، ج ۱۳، صص ۱۸-۲۱۷)امام خوددر رأس مبارزه قرار می گیرد نه اینکه خود گوشه نشینی اختیار کرده مردم را بهمبارزه فراخواند. امام گام اول مبارزه را بر می دارد و بر آمریکا، اسرائیل و رژیمپهلوی که دست نشانده اولی و حامی دومی است فریاد می زند و خود رنج تبعید راشجاعانه تحمل می کند. ” من ا ز آن آدمها نیستم که یک حکمی اگر کردم بنشینمچرت بزنم که این حکم خودش برود ،من راه می افتم دنبالش. اگر خدای نخواسته یک وقتیدیدم که مصلحت اسلام اقتضا می کند که یک حرفی بزنم ، می زنم ودنبالش راه می افتمواز هیچ چیزنمی ترسم بحمدالله تعالی.” (صحیفه نور) نوجوانی که امام مرجعتقلید او و خانواده اوست، قدم در راه وی می نهد کلام امام را که برگرفته از کلامالله است به گوش جان می شنود: قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی وفرادی(قرآن کریم ، سبا/۴۱)امامهمانند دیگر رهبران سیاسی نمی گوید: بروید حزب تشکیل دهید، طرفدار جمع کنید بعدقیام کنید؛ امام نهیب می زند اگر مسلمانید بر شما واجب است که تک تک یا دو به دوبا ظلم مبارزه کنید.این اساساندیشه امام در مبارزه علیه ظلم ستم شاهی است و می بینیم چون ازجان برخاسته بر دلمرد می نشیند و آنان را از کوچک و بزرگ وارد عرصه می کند. امام ترس از مبارزه رادر میان مردم انقلابی اینچنین از بین می برد:” خون شما به پای نهال دینتانفرو می رود و همراه دینتان بالا می آیید که : و لا تحسبن الذین قتلوا فی سیبل الله
امواتا بل احیاءٌ عند ربهم یرزقون… “ثار” شما که خونبهای دین خداستهرگز از بین نمی رود، زیرا خود به همراه خونبها زنده می شود و خونبهای شما”لقاءالله” است و دین خدا زنده می شود و برکت آن می ماند(بنیان مرصوص،صص ۳ و ۳۱)در سایهاین تعالیم است که نوجوان روزهای انقلاب، دانش آموز روزهای پرشور مبارزه و حماسه،از راهپیمایی ها، مبارزات و شعارها بیش از درس های مدرسه، تعلیم یافته و برایفراگیری بیشتر در روز ۱۳آبان ۵۷ مدارس را به تعطیلی می کشاند و راهی دانشگاه تهرانمی شود.در آن روز دانش آموز مسلمان ایرانی در خون خود وضو گرفت و بهامام خود اقتدا کرد و در قیام نماز تنها خدا را بزرگ و لایق بزرگی خواند و نمازشرا، رودرروی معبود و در بهشت او سلام داد.

۱۳ابان روز دانش اموز

روز تسخیر لانه جاسوسی

سیزدهم آبان سال ۱۳۵۸، ساختمان سفارت امریکا در تهران به دست گروهی از دانشجویان معترض تصرف شد. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا زمان تسخیر سفارت امریکا در تهران، دیپلمات­های امریکایی مستقر در سفارتخانه، از هیچ کوششی برای مقابله با نظام نوبنیاد جمهوری اسلامی ایران فروگذار نمی­کردند. تماس با سرکردگان گروه­های ضد انقلاب، ارتباط حمایتی با شبکه­های کودتا و براندازی در داخل کشور و تأمین مالی گروهک­های تروریستی که در غرب و جنوب ایران به انفجار لوله­های نفتی یا ایجاد ناامنی و بی­ثباتی در مناطق کردنشین مشغول بودند، از عملکردهای مأموران سیاسی فعال در ساختمان سفارت امریکا بود. این حقایق در اسناد لانه جاسوسی نیز آمده است. برخی مسئولان بلندپایه دولت کارتر، پس از شکست وی در انتخابات سال ۱۳۵۹ در خاطرات خود، به نقش نامطلوب و مخرب دستگاه حکومتی امریکا علیه ایران که از طریق سفارتخانه آن کشور در تهران هدایت می­شد، اقرار کردند. سفارت امریکا در تهران، طی زمستان ۱۳۵۷ تا پاییز ۱۳۵۸ به مرکز فرماندهی عملیات جاسوسی و خراب­کاری علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود، نظامی که عمر سیاسی آن به یک سال نمی­رسید. بااین حال سفارت امریکا زمانی به دست دانشجویان تسخیر شد که امریکا، خواست مشروع ملت ایران برای بازگرداندن شاه و اموال و دارایی­های بلوکه شده ایران را نادیده گرفت و حتی امکاناتی گسترده در اختیار فراریان حکومت شاه گذاشت تا تشکیلات خود را علیه انقلاب سازما ن دهی و فعال کنند.

انشا در مورد دانش اموز نمونه

 

ویژگیهای دانشآموز نمونه را میخوانیم:

دانش آموز نمونه کسی است که با دقت مطالب را یاد بگیرد و حرمت معلم را حفظ کند و نکات زیر را که در احادیث بدانها اشاره شده، رعایت کند.

شخصی نزد رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آمد و عرض کرد: علم چه حقی دارد؟ ما حقّ العلم؟ آن حضرت فرمود:

۱٫ سکوت و توجه داشتن: ألانصات له.

۲٫ خوب به درس گوش کند: ألاستماع له۲٫

۳٫ دانش را خوب به دل بسپارد و کاملاً آن را فرا بگیرد: الحفظ له.

۴٫ به علمی که آموخت، عمل کند: العمل به.

۵٫ علمی را که آموخته به دیگران هم بیاموزد: نشره۱٫

۶٫ استاد را تکریم و احترام نماید. امام سجاد علیهالسلام فرمود: التعظیم له.

۷٫ حرمت کلاس درس را نگه دارد: و التوفیر لمجلسه.

۸٫ در کلاس رو به استاد بنشیند و خوب گوش دهد: حسن الاستماع إلیه و الإقبال علیه.

۹٫ صدایش را از صدای استاد بلندتر نکند و داد نزند: لاترفع علیه صوتک.

۱۰٫ در سخن گفتن بر استاد پیشی نگیرد: لاتجیب احداً یسئله عن شئ.

۱۱٫ در کلاس با کسی حرف نزند: و لاتحدث فی مجلسه أحداً.

۱۲٫ نزد استاد از کسی بدگویی نکند: ولاتغتاب عنده احداً .

۱۳٫ اگر کسی از استاد بدگویی کرد، از استاد دفاع کند: و أن تدفع عنه إذا ذکر عندک بسوء.

۱۴٫ ایرادها و اشکالهای معلم را بپوشاند: و تستر عیوبه (آبروداری کند).

۱۵٫ صفات خوب معلم را برای دیگران بیان کند: و تظهر مناقبه.

۱۶٫ با دشمنان معلم دوست نشود و با دوستانش دشمنی نکند: و لاتجالس له عدوّاً … .

۱۷٫ در حضور معلم با کسی در گوشی حرف نزند(پچپچ نکند): ولا تسار فی مجلسه.

۱۸٫ در برابر معلم و استاد کاملاً کوچک و متواضع باشد.

۱۹٫ در برابر معلم با دست به کسی اشاره نکند: و لاتشیر عنده بیدک۲٫

۲۰٫ بر خلاف نظر استاد از کسی مطلبی نقل نکند.

۲۱٫ اگر کلاس طولانی شد، اظهار خستگی نکند.

۲۲٫ خدمتگزار استاد باشد: إذا رایت عالماً فکن له خادماً.

۲۳٫ به علم و کتاب درس احترام بگذارد: من وقر عالماً فقد وقر ربّه۳٫

۲۴٫ دانش و معلومات خود را زیاد نداند: و لایستکثر ما علم۴٫

۲۵٫ درسها را زیاد تکرار کند تا از یاد نبرد: لافقه لمن لا یدیم الدرس۵٫

۲۶٫ برای یادگیری وقت کافی بگذارد. حضرت خضر به حضرت موسی علیهالسلام فرمود: تفرغ للعلم إن کنت تریده فإنّما العلم لمن تفرغ له۶؛ اگر طالب علم هستی برای یادگیری آن وقت بگذار.

۲۷٫ از کتابها حفاظت کند و به کتاب احترام بگذارد.

۲۸٫ در کلاس درس با وضو و طهارت باشد.

۲۹٫ قصدش از یادگیری عالم شدن و خدمت کردن باشد و نه شغلی دست و پا کردن.

۳۰٫ و بالاخره انگیزه او برای آموختن، ارزش علم باشد و نه مدرک و فخر و مباهات کردن. اگر دانشآموزی امتیازات فوق را کسب کرد، او دانشآموزی موفق و نمونه است که ایندهای روشن در پیش روی او است.

پی نوشتها

۱٫ بحار الانوار، ج۲، ص۲۸٫

۲٫ همان، ص۴۲٫

۳٫ غررالحکم، ص۴۷٫

۴٫ همان، ص۴۳٫

۵٫ همان، ص۴۹٫

۶٫ بحار الانوار، ج۱، ص۲۲۶٫

 

 

منبع:http://mehrmihan.ir/essay-about-student-days/

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b