header
مانتو

عوارض استرس و اضطراب به هنگام غذا خوردن

 عوارض استرس و اضطراب به هنگام غذا خوردن / استرس و نفخ معده

یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه «افرادی که عادت های غذایی نادرستی دارند بیشتر دچار نفخ می شوند.» تاکید کرد:«غذا خوردن با عصبانیت و استرس عامل مهم ایجاد نفخ در فرد است.»
دکتر ناصر خمیسی  در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«تولید گاز در روده ها یا به دلیل عوامل خارج از بدن است مثل بلع غذا و یا به دلیل میکروب های داخل معده و دوده که مواد غذایی هضم نشده در روده توسط میکروب ها تبدیل به گاز شده و باعث نفخ در فرد می شود.»
وی ادامه داد:«شایع ترین علت نفخ در افراد بلع هوا به هنگام غذا خوردن است که معمولا در افرادی که استرس دارند بروز می کند و استرس و اضطراب در افراد می تواند موجب بروز نفخ در افراد شود به دلیل اینکه افراد مضطرب معمولا با عصبانیت و به سرعت غذا می خورند و کاملا غذا را نمی جوند و با سرعت غذا خوردن باعث می شود این افراد مقداری هوا به هنگام غذا خوردن بلع کنند که موجب تولید گاز در معده و روده می شود و فرد احساس ناراحتی می کند.»

این عضو انجمن گوارش و کبد ایران افزود:«می توان گفت نفخ بیشتر در افرادی که عادت های غذایی نادرستی دارند بروز می کند مثل افرادی که به آدامس جویدن عادت دارند همچنین نفخ در افرادی که سیگاری هستند بروز می کند چرا که به هنگام استعمال سیگار مقدار زیادی هوا علاوه براینکه به داخل ریه ها می رود وارد معده و روده هم می شود که عاملی برای بروز نفخ در فرد می شود.»
وی در ادامه اظهار داشت:«از دیگر عوامل نفخ می توان به سوء هاضمه در افراد اشاره کرد که عدم هضم مناسب غذا در دستگاه گوارش موجب بروز نفخ می شود که می تواند به علت مشکلات دندانی افراد باشد و فرد غذایی که می خورد را به صورت لقمه های بزرگ بلع می کند و عاملی برای بروز نفخ در وی می شود.»
دکتر ناصر خمیسی افزود:«عفونت های روده ای یکی دیگر از عوامل ایجاد نفخ است و رشد بیش از حد باکتری ها در داخل روده و برخی بیماری های انگلی باعث ایجاد نفخ می شوند از جمله این عفونت ها عفونت هلیکوباکتر در افراد است که باعث التهاب معده شده و به دلیل ترشح زیاد اسید ناشی از میکروب فرد دچار سوء هاضمه شده و غذا در معده فرد با میزان درشت تر از حالت عادی وارد روده می شود و عوامل میکروبی که باعث تجزیه مواد می شوند باعث تولید گاز شده و این گاز عاملی است که باعث اتساع روده و شکم شده و فرد احساس نفخ می کند.»
وی تاکید کرد:« همانطور که علل ایجاد نفخ متفاوت است درمان آن نیز متفاوت است و در مواردی که نفخ ناشی از باکتری های روده و معده باشد استفاده از دوره های درمان آنتی بیوتیک باعث کاهش علایم نفخ می شود و در مواردی که استرس عامل بروز نفخ در فرد است توصیه می شود افراد از استرس دوری کنند.»

درمان استرس با داروهای گیاهی

 اضطراب و استرس ۷ سال از عمر آدم را بر باد می‌دهد و بقیه را به کامش تلخ می‌کند. اما گویی در دنیای امروزه با این زندگی‌های پرتنش به خصوص در شهرهای بزرگ اضطراب و استرس جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره است و باید به نوعی با آن کنار آمد. استرس یکی از بیماری‌های جدی زمانه‌ی ماست. خوشبختانه این روزها روش‌های متعددی برای غلبه بر استرس و فشارهای روحی وجود دارد مانند یوگا، ریلکسیشن، ماساژ و غیره.

علاوه بر این‌ها یک روش کاملا طبیعی دیگری نیز وجود دارد که به کنترل احساسات منفی و اضطراب کمک می‌کند.  حتما شما هم شهرت گل گاوزبان را در کاهش استرس شنیده‌اید. باید بدانید که علاوه بر گل گاوزبان گیاهان دیگری هم هستند که استرس و اضطراب را از شما دور می‌کنند.

گیاه جینسنگ

گیاه جینسنگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. این گیاه به طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از کپسول‌های ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرمی عصاره‌ی خشک جینسینگاستفاده کنید. دکتر داروساز می‌تواند در مورد میزان مصرف آن توضیحاتی به شما بدهد. توجه داشته باشید که دوره‌ی درمانی با این گیاه نباید بیش از ۳ ماه طول بکشد.

بابونه

بابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی که روی پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده‌ی جراحات می‌باشد. اگر دچار حالت‌های عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته، بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید بابونه را دریابید. این گیاه به جذب مواد معدنی کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم از عطار یا دکتر داروساز نحوه‌ی مصرف این گیاه را بر حسب نوع نیازتان جویا شوید.

 

چند توصیه‌ی

اول از همه بدانید که شما تنها نیستید این روزها اضطراب و استرس همه‌گیر شده است. همه درگیر این مشکل هستند باید راهی برای کاهش آن پیدا کرد.

به طور منظم ورزش کنید.

مواد غذایی متنوعی در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

مصرف الکل، دخانیات و کافئین  را قطع کنید.

به اندازه‌ی کافی بخوابید.

روی تنفستان تمرکز کنید. به آرامی و از شکم نفس عمیق بکشید.

زمانی که اضطراب تمام وجودتان را می‌گیرد دستهای‌تان را خیلی محکم مشت و سپس رها کنید.

به خاطرات خوبتان فکر کنید و سعی کنید ترس را با غرق شدن در خاطرات خوب از خود دور کنید.

منبع:http://mehrmihan.ir/effects-of-stress-and-anxiety-while-eating/

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
a b