تست هوش کودکان سه ساله
header
آموزش کف پوش سه بعدی

تست هوش کودکان سه ساله

این روز ها که اغلب خانواده ها تک فرزند هستند و مبنای مقایسه ای از پیشرفت فرزندشان ندارند، تشخیص کودکان کم هوش و با هوش کار مشکلی است.
در عین اینکه تعیین دقیق عدد آی کیو کاری تخصصی است که توسط متخصصین و در مراکز معتبر انجام می شود، ولی تشخیص تقریبی کودکان با هوش بالا، هوش متوسط و یا کم هوش کاری مهم است که توسط والدین قابل انجام است.

از آن جا که به خصوص شناسایی کودکان با بهره هوشی کمتر در سنین اولیه برای انجام اقدامات تخصصی لازم است، در این سری از نوشته های کودک سیتی راه های ساده برای تعیین تقریبی بهره هوشی یا IQ کودکان آمده است که توسط والدین قابل اجراست.

 

تست هوش کودکان سه ساله 

کودک سه ساله با هوش معمولی و متوسط باید دارای ویژگی های زیر باشد . اگر کودکی از سطح زیر بالاتر است باهوش و اگر پایین تر است، ممکن است کم هوش باشد.

سطح متوسط هوش کودک سه ساله – هوش کلامی

والدین / مربیان مهد حرف کودک را می فهمند و کودک می تواند کلمات ساده ای مثل مامان، بابا، ماشین، خونه، نی نی و … را به درستی استفاده کند.

کودک می تواند حداقل اسم ۱۰ آدم یا شیء را به درستی بگوید. ( مثلا توپ ، عروسک ؛ غذا، کتاب، ماشین و…)

کودک سه ساله با هوش معمولی می تواند نام اعضای بدن ( حداقل ۴ عضو) را صحیح بگوید .

برای این کار می توانید یک عروسک را به کودک بدهید و مثلا چشم، مو، دست و پای آن را نشان دهید و بپرسید این چیه؟

سطح هوش متوسط کودک ۳ ساله – هوش غیر کلامی

کودک سه ساله با هوش متوسط می تواند ۸ بلوک لگو را روی هم بگذارد.

شکل زیر را به کودک نشان بدهید:

childrens-iq-test-three-years
حال از کودک بپرسید، سگ یا هاپو کدومه؟

خونه کدومه؟

درخت کدومه؟

کودک ۳ ساله با هوش متوسط می تواند به سوالهای بالا درست جواب بدهد.

یک خط عمودی روی کاغذ بکشید و از کودک بخواهید مشابه آن را روی کاغذ بکشد.

کودک سه ساله با بهره هوشی متوسط می تواند مشابه خط شما را ترسیم کند.

توجه نمایید که تعیین عدد بهره هوشی کار دقیقی است که توسط متخصصان انجام می شود و این نوشته صرفا برای استفاده والدین و تست هوش مقدماتی کودکان به منظور تفکیک کودکان باهوش ، متوسط و کم هوش به طور تقریبی قابل استفاده است.

childrens-iq-test-three-years

تست هوش کودکان ۲ ساله

تست هوش تصویری برای کودکان

childrens-iq-test-three-years

بازی اختلاف تصویر

childrens-iq-test-three-years

بازی اختلاف تصویر

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

جواب تست:

childrens-iq-test-three-years

تفاوت ها را بیابید

childrens-iq-test-three-years

 

تست ادمک

آزمون آدمک ( گودیناف)
تست هوش ( سن اجرا: از ۳ تا ۱۳ سال)
آزمون آدمك ( گودیناف) تست هوش ( سن اجرا: از ۳ تا ۱۳ سال)
آزمون ترسیم آدمک یکی از آسانترین ، عملی ترین وجهانی ترین آزمونهای تصویری است. این آزمون به وسیله عده زیادی کد گذاری شده است که مهمترین آنها کار خانم آمریکائی فلورانس گودینافFlorence Goodenoughاست که در سال ۱۹۲۰ در ایالت نیوجرسی آمریکا روی چهار هزار کودک آنرا آزمایش نمود . در فرانسه نیز دکتر فایFay در این زمینه کار کرده است.

هدف:
مهمترین هدف آزمون ، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است . همچنین این آزمون را زمانی به کار می بریم که آزمونهای هوشی دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم . علاوه بر این ، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشند.

دستور اجرا:
اجرای آزمون ساده است . به کودک گفته می شود:” یک آدم ترسیم کن و هر چه می توانی آنرا زیبا و خوب بکِش ” ، اضافه می نمائیم زمان این کار هر چقدر طول بکشد اشکالی ندارد.
نکاتی که در عمل و ارزیابی باید رعایت کرد:
۱٫ برای ترسیم بهتراست یک مداد سیاه یا یک خودکار راحت و روان دراختیار کودک بگذاریم . با مداد رنگی به دشواری می توان رسم کرد و اجزاء را تشخیص داد.
۲٫ اگر نقاشی با مداد رنگی کشیده شود ، شرایط دیگری برای ارزیابی لازم است که باید رعایت شود.
۳٫ کاغذ برای رسم نقاشی کودک باید حداقل ۳۰ × ۲۱ باشد.
۴٫ اجازه بدهید کودک چند تصویر بکشد ، سپس بهترین و کاملترین را برای نمره گذاری انتخاب کنید.
۵٫ اگر نتایج چند بار کشیدن آدمک با یکدیگر فرق داشت نشان ناراحتی های دیگری در کودک است که باید به متخصص مسائل روانی یا روان درمانی مراجعه کرد.

روش نمره گذاری:
الف: برای هر یک ازاجزا آدمک در صورتی که توسط کودک ترسیم شده باشد یک نمره منظور فرمائید. به شرح ذیل:
۱٫ سر وجود داشته باشد .
۲٫ پا کشیده شده باشد .
۳٫ دست کشیده شده باشد .( یک یا هر دو دست)
۴٫ بدن کشیده شده باشد .
۵٫ طول بدن طویل تر ازعرض آن باشد.
۶٫ شانه ها کشیده شده باشد.
۷٫ بازوها و پاها به تنه چسبیده شده باشند.
۸٫ پاها به تنه و دستها به تنه در نقاط واقعی خود چسبیده شده باشند.
۹٫ گردن کشیده شده باشد.
۱۰٫ دنباله گردن به سر و تنه مربوط باشد.
۱۱٫ چشمها کشیده شده باشد.
۱۲٫ بینی کشیده شده باشد.
۱۳٫ دهان کشیده شده باشد.
۱۴٫ دو لب دیده شود.
۱۵٫ سوراخها یا حفره های بینی کشیده شده باشد.
۱۶٫ موها کشیده شده باشد. ( جزئی ترین مقدار مو)
۱۷٫ موها کامل کشیده شده باشد.
۱۸٫ علامتی از لباس کشیده شده باشد.
۱۹٫ دو قطعه لباس کشیده شده باشد.
۲۰٫ تمام بدن پوشیده از لباس باشد.
۲۱٫ چهار قطعه لباس مشخص باشد . ( کراوات ، کلاه ، جوراب ، کفش ، پیراهن ، کت و شلوار)
۲۲٫ لباس رسمی یا یونیفورم باشد . ( یونیفورم مدرسه هم نمره می گیرد)
۲۳٫ انگشتان کشیده شده باشد . ( هر اثری از انگشت کافی است)
۲۴٫ تعداد انگشتان درست باشد .
۲۵٫ شکل و قواره انگشتان درست باشد .
۲۶٫ شست متمایز باشد.
۲۷٫ دست متمایز ازانگشتان باز باشد. ( کف دست کشیده شده باشد.)
۲۸٫ بازوها کشیده شده باشد .
۲۹٫ زانو کشیده شده باشد .
۳۰٫ تناسب سر نسبت به بدن مراعات شده باشد .
۳۱٫ تناسب بازوها و دستها نسبت به بدن حفظ شده باشد.
۳۲٫ پاهای متناسب ، کشیده شده باشد.
۳۳٫ کف پا متناسب باشد.
۳۴٫ پاها متمایل به بالا نباشند.
۳۵٫ دستها و پاها دو بعدی کشیده شده باشند.
۳۶٫ پاشنه کفش یا پاشنه پا کشیده شده باشد.
۳۷٫ هماهنگی خطوط کلی حفظ شده باشد. ( دست نلرزیده باشد)
۳۸٫ هماهنگی خطوط کلی و جزئی حفظ شده باشد. ( نقاشی دقیق باشد)
۳۹٫ هماهنگی خطوط سر ( موها و دور سر به دقت کشیده شده باشد)
۴۰٫ هماهنگی خطوط تنه حفظ شده باشد .
۴۱٫ هماهنگی خطوط دستها و پاها حفظ شده باشد .
۴۲٫ هماهنگی خطوط چهره حفظ شده باشد .
۴۳٫ گوشها کشیده شده باشد .
۴۴٫ تناسب گوشها حفظ شده باشد .
۴۵٫ مردمک چشم کشیده شده باشد .
۴۶٫ تناسب چشم حفظ شده باشد .
۴۷٫ در تصاویر نیمرخ و تمام رخ ، چشم دارای حالت باشد.
۴۸٫ چانه و پیشانی هر دو کشیده شده باشد .
۴۹٫ برآمدگی شانه در تصویر نیمرخ معلوم باشد .
۵۰٫ نیمرخ ناقص باشد . ( یعنی تنه و نیمرخ ناقص)
۵۱٫ نیمرخ باشد .

روش محاسبه:
۱٫ نمرات داده شده را باهم جمع کنید . ( مجموع از ۵۱ بیشتر تجاوز نمی کند)
۲٫ با استفاده از جدول مخصوص ( جدول شماره ۱) نمره خام ، تبدیل به سن عقلی می شود . از رابطه زیر بهره هوشی کودک به دست می آید.
آزمون آدمك ( گودیناف) تست هوش ( سن اجرا: از ۳ تا ۱۳ سال)
۳٫ اگر نمره خام آزمونی بر فرض مثال ۴۰ باشد در جدول تبدیل نمرات ، ( جدول شماره ۱ ) نمره خام را پیدا کرده و سن عقلی کودک را که ۱۳ می باشد، استخراج می کنیم. ( این نمره سن عقلی کودک است) سپس ۱۳ ( که سن عقلی کودک است) را در عدد ۱۲ ( ماه) ضرب می کنیم. ( هر سال ۱۲ ماه دارد)
سپس سن تقویمی آزمونی را محاسبه می کنیم . اگر آزمودنی به عنوان مثال ۱۰ سال و ۳ ماه داشته باشد ۱۰ را ضربدر ۱۲( هر سال ۱۲ ماه دارد) بعلاوه ۳ ( ماه) می کنیم نمره بدست آمده سن تقویمی کودک می باشد. حاصلضرب صورت و مخرج را بر هم تقسیم کرده وضربدر ۱۰۰ کرده و بهره هوشی آزمودنی بدست می آید. بدین صورت:
IQ = 13 * 12 * 100 = 126
۳+۱۲*۱۰

تربیت کودک سه ساله پسر

childrens-iq-test-three-years

یکی از دشوارترین مراحل تربیتی کودکان فاصله سه تا پنج سالگی است؛ مقطعی که کودک تا حدی به استقلال دست یافته و هر روز در حال تجربه اندوزی است. درست در همین سن است که مادران زمزمه اطرافیان را می شنوند که «بچه را لوس نکن» یا «با بچه درست رفتار کن». هر روز از زندگی یک کودک سه تا پنج ساله یک چالش تربیتی است که گاهی والدین را دچار سردرگمی برای بکار بستن شیوه تربیتی درست در مورد کودکشان می کند.

● جر و بحث نکنید
● پیشگیری بهتر از درمان است
● حفظ آرامش
● به حرف آنان گوش دهید
● چند گزینه در اختیار او قرار دهید

بازی با کودک ۳ ساله

حرف زدن با کودکتان ، بهترین شیوه ی تکامل بخشیدن به مهارت های زبانی اوست . کودکان دو ساله با سرعتی فوق العاده زبان می آموزند . این بازی ، راه عجیبی برای تقویت مهارت های زبانی و قوه ی تخیل کودکتان است : داستانی بسازید که نام کودکتان در آن باشد

.هربار که به نام کودک می رسید ، به او اجازه دهید تا این کلمه را او بگوید . مثلا :” روزی روزگاری دختر کوچولویی بود به نام … این دختر کوچولو که نامش … بود ، رفت توی آشپزخانه تا ناهار بخورد … . ماجراهایی به قصه بیافزائید تا فرزندتان را به گفتن کلمه های بیشتری تشویق کند . مثلا :” عزیز دل مامان که اسمش … است ، حالا می خواهد از ماشین لباس شویی … را درآورد و روی … پهن کند . بهتر است قصه را یک بار بدون جای خالی برایش تعریف کنید و بار دوم بخواهید او برایتان بگوید ؛ یا حتی کلمه های جای خالی را عوض کند .
* با خواندن شعر در مورد اشیای مختلف اتاق و انجام حرکت های خیالی ، مهارت های زبانی و قوه ی تخیل او را تکامل بخشید . مثلا درباره ی صندلی کوچک اتاقش شعر بخوانید و بعد خودتان نقش صندلی را بازی کنید :”حالا مثلا من یک صندلی گوشتی هستم ، صندلی این شکلیه ” بعد هر دو با هم هواپیما شوید . دست هایتان را باز کنید و دایره وار دور اتاق بچرخید و اوج و فرود داشته باشید .
زمانی که به گشت و گذار در پارک و جنگل می روید ، از اول تا آخر کودکتان را رها نکنید تا به تنهایی بازی کند . از زیبایی های طبیعت برای پرورش ذهن او استفاده کنید
* “خانه سازی” با مکعب های چوبی و پلاستیکی فوق العاده است . حتی می توان با مکعب ها خانه ساخت و عروسک ها را داخل آن گذاشت تا صورتشان از پنجره اش پیدا باشد ، یا برای اسب و گاو پلاستیکی ، طویله درست کرد واو را میان دیوار های ساخته شده محصور کرد . می توان هر بار ساختمان های پیچیده و قلعه های عجیب تر ساخت .

* اگر می خواهید کودکی منطقی داشته باشید ، با منطق و دلیل با او صحبت کنید . قانون “علت و معلول” ، جزء کلیدی منطق است : اینکه اگر لبخند بزنم ، مامان به من لبخند می زند ؛ اینکه کودک بفهمد یک چیز ، علتِ چیز دیگری است ، سیناپس هایی در ذهن کودک ایجاد می کند که مفاهیم پیچیده تر منطق را پشتیبانی می کند . این را با بازی های نمایشی به او نشان دهید .

* زمانی که به گشت و گذار در پارک و جنگل می روید ، از اول تا آخر کودکتان را رها نکنید تا به تنهایی بازی کند . از زیبایی های طبیعت برای پرورش ذهن او استفاده کنید . مثلا انواع و اقسام شاخ و برگ های سوزنی و پهن و مارپیچ را به او نشان دهید . انواع سنگ های صاف و زبر و سفید و تیره و رگه دار را کنار هم قرار دهید و بگذارید آنها را در دستانش بگیرد و تفاوتشان را درک نماید . سنگ های صاف را به گونه ای داخل آب رودخانه بیاندازید که چند بار بالا و پائین بیاید و کودکتان از این عمل به شگفت آید و شما را قهرمان بنامد .
* همان طور که در مقالات قبل گفتیم ، “بوسه ، بغل و نوازش ” معجزه می کند . در این دوره ی سنی نیز از آن غافل نباشید .
* به کودکتان یاد دهید که باید یکسری کارها را پشت سر هم مثل زنجیر انجام دهد . یاد گرفتن ” توالی” ، مهارت مهمی است که اگر کودک آن را به درستی بیاموزد ، در مدرسه با “خواندن ” مشکل پیدا نخواهد کرد. مثل مسواک زدن : اول مسواک را برداریم ، حالا رویش خمیر دندان بگذاریم ، حالا این طوری مسواک می زنیم ، بعد با یک لیوان آب دهان را می شوئیم ، بعد کمی قرقره می کنیم ( نترسید ! بچه ها قرقره کردن را می آموزند امتحان کنید !) حالا نوبت شستن مسواک است ، سپس خشک کردن دست و صورت با حوله . فردا شب ، او باید شروع کند و سیر کارها را کم کم به شما بگوید وهر بار بخش جدیدی را اضافه کند .
بازی های تخیلی را هیچگاه فراموش نکنید ! بازی ها خیالی ، فرصت های جدیدی را برای انگیزش زبانی ایجاد می کنند . مثلا شما شیر شوید و کودکتان یوزپلنگ و به شکار خرگوش ها بروید
* بچه ها عاشق گشتن و یافتن اشیاء هستند . وسیله ای را در اتاقش پنهان کنید و از او بخواهید آن را بیابد . با ضربات خودکار روی میز ، نزدیک شدن و دورشدن او از شی را کنترل کنید . لازم نیست برایش توضیح دهید که چه کار می کنید شاید او علت کار شما را به درستی متوجه نشود . بگذارید او علت ها را بر اساس تجربه و به صورت ناخودآگاه درک نماید .
* با او به داخل حمام بروید و لگن او را پراز آب نمایید . وسایل مختلف را داخل آب بیندازید و ببینید کدام روی آب می ایستد و کدام به ته آب فرو می رود . با او در مورد این وسایل و وضعیت شان صحبت کنید .
* بچه ها دوست دارند به شکل های مختلف با اسباب بازی هایشان بازی کنند . این بار بیایید اسباب بازی ها را طبقه بندی کنیم . وسایل قرمز یک طرف ، وسایل آبی یک طرف دیگر ، حالا وسایل کوچکتر روی وسایل بزرگتر . بچه ها از چیدن اسباب بازی ها روی هم لذت می برند . البته نظر بچه ها را هم در مورد نحوه ی جدا کردن اسباب بازی ها بپرسید . شما و او می توانید با نگاه کردن به اسباب بازی ها ، راه های مختلف جدا کردن آنها را پیدا کنید.

* در یکی از ظهر های داغ تابستان ، یک پارچ شیشه ای را پر از آب نمایید و همراه کودک ،آنرا وسط حیاط یا داخل تراس (بالکن) خانه بگذارید . بهتر است پارچ یا تنگ آب ، باریک باشد. هر چند وقت یکبار به او سربزنید و مقدار آب درون آن را با ماژیک (یا رنگ های انگشتی) علامت بزنید . بگذارید کودک عمل “تبخیر” را ببیند و حس کند . حالا دیگر تعجب نمی کند که آب چاله های حیاط که بعد از باران پر از آب شده بود چی شده! بچه ها را دست کم نگیرید ؛ ولی انتظار هم نداشته باشید که کل ماجرا را بفهمند و برای شما درس جواب دهند . همین تجربه های مبهم ، ذهن او را ورزیده بار خواهد آورد.

* یک آهنربا بردارید و دور خانه بچرخید و امتحان کنید که به کدام وسیله می چسبد و به کدام وسیله نمی چسبد ! همان طور که در مورد قبل گفتیم ، قطعا کودک ۳ ساله ی شما خاصیت مغناطیسی را نمی فهمد ، ولی همین فهم ناقص، به او در داشتن آینده ای روشن یاری می رساند .
کودک شما عاشق کمک کردن به شما در زندگی واقعی است . پس به او اجازه دهید که به شما در جابه جایی موادهای خریداری شده از فروشگاه یاری رساند . سفره را به دستش بدهید تا داخل اتاق ببرد و پهن کند ، آوردن لیوان ها و قاشق چنگال ها را همیشه به عهده ی او بگذارید
* کودکان ۲ تا ۳ ساله عاشق برخی کتاب ها و ترانه ها یشان می شوند و دوست دارند مادر یا پدرشان آن را صد مرتبه بخواند . با این درخواست کودکتان از کوره در نروید ، بلکه شرایط را به سود خود و کودکتان تغییر دهید . اگر داستانی برای شما خسته کننده شده است ، از کودک بخواهید از روی تصاویر کتاب ، داستان را برایتان تعریف کند . یا داستان را بخوانید و به کودک اجازه دهید که بعضی از کلمه ها را او بگوید . او احتمالا داستان را حفظ شده است . بدانید که داستان خواندن ، دورنمای دقت و توجه کودکتان را طولانی تر خواهد کرد .
* بگذارید با چادر ، پشتی ، مبل ، ملحفه یا پتو، خانه ای مخصوص خودش بسازد و اسباب بازی هایش را درون آن بگذارد . بعد از او بخواهید که شما را به خانه اش دعوت کند .

* گاهی که برای آب تنی به حمام می رود ، پتو یا پادری کنار اتاق که کثیف شده است را به اوبدهید تا لگد بزند و بشوید . این کار ، اعتماد به نفس او را بالا خواهد برد.
* بازی های تخیلی را هیچگاه فراموش نکنید ! بازی ها خیالی ، فرصت های جدیدی را برای انگیزش زبانی ایجاد می کنند . مثلا شما شیر شوید و کودکتان یوزپلنگ و به شکار خرگوش ها بروید .
* دیگر زمان آن رسیده است که با کودکتان بازی ” نون ببر ، کباب بیار ” بازی کنید . این بازی به کودک شما سرعت عمل می بخشد .
* کودک شما عاشق کمک کردن به شما در زندگی واقعی است . پس به او اجازه دهید که به شما در جابه جایی موادهای خریداری شده از فروشگاه یاری رساند . سفره را به دستش بدهید تا داخل اتاق ببرد و پهن کند ، آوردن لیوان ها و قاشق چنگال ها را همیشه به عهده ی او بگذارید .
* به همراه کودکتان چیزهایی مثل توپ ، شال گردن ، کاغذ مچاله شده را به درون سبد پرتاب کنید . پرتاب کردن هر چیز ، مهارت خاصی به کودک شما می دهد . سبد را در فاصله ی مناسبی از کودک قرار دهید تا پرتابش موفقیت آمیز باشد .

رفتار با کودک سه ساله

در این سال ها کودک می تواند راحت تر احساس خود را با کلمات ابراز کند، توانایی کنترل هیجانات، خشم و ترس را پیدا می کند، کمتر به دیگران وابسته است و یاد می گیرد برای وابسته نبودن به دیگران بهتر است خودش کارهایش را انجام دهد. در این مطلب روش هایی که می تواند به بچه ها در این سن کمک شایانی کند، آمده است.

۱) به او یادآوری کنید که برای شما موجودی منحصر به فرد است. رشد شخصیت کودک شما به طرز نگرش و رفتارهای شما بر می گردد. رابطه عاطفی و محبت آمیز به تنهایی کافی نیست. باید بداند احترام فوق العاده ای نزد شما دارد تا بتواند با تکیه بر توانایی هایش پیش برود.

۲) با او بازی کنید. بازی در این سن نقش بسیار مهمی در تکامل شخصیت او بازی می کند. به او فرصت بازی بدهید و خود با او همبازی شوید، او در بازی از نظر فیزیکی، ذهنی و احساسی به بلوغ می رسد. یاد می گیرد در گروه فعال باشد، درگیری را پشت سر بگذارد، قوه تخیلش را به کار بیندازد و برای مشکلات مختلف راه حل پیدا کند. وقتی بچه ها بازی می کنند قدرت تصمیم گیری می یابند و این کار به آن ها در کشف دنیای پیرامونشان کمک زیادی می کند.

۳) از دادن لقب به او خودداری کنید. به او در شکل گیری شخصیتش کمک کنید بنابراین او را خجالتی، قلدر، خشن و یا هر چیز دیگری توصیف نکنید.

۴) الگو باشید. طبیعی است که او شما را الگوی خود قرار دهد، بنابراین الگوی خوبی برای او باشید.

کودک سه ساله من

تربیت کردن بچه‌ها، کار درستی است و اتمام حجت کردن، بعضی وقت‌ها، خیلی هم لازم است، اما قرار نیست همیشه، شما دستور بدهید و او هم گوش به فرمان‌تان باشد. در ادامه، با بزرگ‌ترین اشتباه‌هایی که هنگام تربیت فرزندان مرتکب می‌شوید و هم‌چنین روش درست جایگزین آن، آشنا می‌شوید.
۱٫دروغ گفتن
یکی از تله‌های تربیتی که والدین در آن می‌افتند، دروغ گفتن برای ترساندن بچه‌هاست. شاید شما هم برای این‌که فرزندتان، کاری را که از آن سرپیچی کرده، انجام دهد، به دروغ، محلی ترسناک را برایش توصیف کنید که همه بچه‌های بد و حرف‌گوش‌نکن به آن‌جا می‌روند. بعد، تهدید کنید که اگر آن کار را انجام ندهد، او را به آن مکان می‌فرستید. این موضوع، ذهن کودک شما را پر از ترس می‌کند و باعث می‌شود تا مدت‌های طولانی، از نزدیک شدن به بعضی مکان‌ها یا آدم‌های خاص، واهمه داشته باشد. مادری را در نظر بگیرید که مجبور است سر کار برود و چون نمی‌خواهد دختر خواب‌آلودش، صبح زود و قبل از رسیدن به خانه مادربزرگ، یک گریه و زاری درست و حسابی راه بیندازد، به او می‌گوید: «اگر همین حالا ساکت نشی، می‌گم آقاپلیسه بیاد و ببردت زندان»! واضح است که از آن به بعد، دختر او، از تمام پلیس‌های شهر می‌ترسد.
روش درست: دروغ‌های مصلحتی، ممکن است گاهی به یاری‌تان بیایند و ترساندن کودک، به شما کمک کند تا او، حرف‌شنوی بیش‌تری داشته باشد، اما توصیه همیشگی کارشناسان تربیت کودک این است که با کودک‌تان صادق باشید. به‌عنوان مثال، این مادر می‌توانست به دخترش بگوید: «می‌فهمم که دلت نمی‌خواهد صبح زود بیدار شوی و تا خونه مادربزرگ، توی اتوبوس سرپا بایستی، من هم دوست ندارم سر کار بروم، اما مجبورم و چاره دیگری ندارم.» این روش باعث می‌شود او، احساس بهتری درباره صبح زود بیدار شدن و… داشته باشد.
۲٫تهدید کردن
یکی دیگر از اشتباهات رایجی که والدین مرتکب می‌شوند، تهدید کردن بچه‌هاست. به او نگویید «اگر دوباره زبانت را دربیاوری، تنبیه‌ات می‌کنم»؛ زیرا وقتی کودک را در چنین شرایطی قرار می‌دهید، علاقه او را برای لجبازی با خودتان، دوبرابر می‌کنید و مطمئن باشید او، کار بدش را تکرار خواهد کرد.
روش درست: تکرار جمله «اگر باز هم به خواهرت لگد بزنی، دیگه هیچ وقت نمی‌آییم پارک»، رفتار کودک شما را تغییر نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود فکر کند هنوز تا قبل از این‌که او را از محل بازی بیرون کنید، می‌تواند با چندتا لگد حسابی دیگر، خدمت خواهرش برسد. پس، بهتر است به او تذکر بدهید که اگر رفتارش را درست نکند، به خانه برمی‌گردید و در صورتی که آن را نادیده گرفت، بدون درنگ، به حرفی که زده‌اید، عمل کنید. این موضوع باعث می‌شود او، از جدیت شما مطمئن باشد.
۳٫ خراب کردن وجهه پدر ومادر توسط یکدیگر
پشت هم را خالی کردن مقابل خواسته‌های بچه‌ها، یکی دیگر از خطاهایی است که هر پدر و مادری ممکن است انجام دهند. به‌عنوان مثال، اگر پدر خانواده، شرط بستنی خوردن را تمیز کردن اتاق قرار داده، شما هم پیرو این شرط باشید و از روی دل‌سوزی، در صورتی که فرزندتان، اتاقش را مرتب نکرده، به او بستنی ندهید.
روش درست: متحد بودن پدر و مادر، یکی از مهم‌ترین مسایلی است که باید توسط والدین رعایت شود. ممکن است شما روش‌های مختلفی برای تربیت و تنبیه کردن فرزندتان داشته باشید و می‌توانید در مورد آن‌ها با یکدیگر صحبت کنید، اما هرگز سعی نکنید مقابل فرزندتان، تلاش دیگری را کم‌تر جلوه دهید.
۴٫ رشوه دادن
رشوه دادن به کودکان، آن هم وقتی باید وظیفه‌شان را انجام دهند، باعث می‌شود همیشه، از شما توقع جایزه داشته باشند. مادر یک دختر دو ساله، در این‌باره می‌گوید: «دختر من، هیچ وقت خوب غذا نمی‌خورد. به همین دلیل، یک بار به او پیشنهاد دادم که اگر غذایش را کامل بخورد، به او شکلات می‌دهم. از آن پس، او، هر بار پس از اتمام غذایش، از من انتظار شکلات یا آب‌نبات دارد.»
روش بهتر: گاهی کار خوب، مستحق جایزه است، اما تشویق کردن بچه‌ها برای خوب رفتار کردن، بهتر از دادن وعده جایزه است. بهتر است به‌جای به کار بردن جمله «اگر امروز که رفتیم خانه خاله، پسر خوبی باشی، برایت اسباب‌بازی می‌خرم»، از جمله «من واقعا به تو افتخار می‌کنم که امروز، خانه خاله، پسر خوبی بودی و من را خوش‌حال کردی» استفاده کنید.

childrens-iq-test-three-years

تست هوش کودک ۵ ساله


تست هوش برای کودکان 4 ساله / تست هوش کودک 5 ساله /تست هوش برای کودکان 6ساله / /تست هوش کودکان پیش دبستانی   تست هوش وکسلر کودکان   دیوید وکسلر، از معروف‌ترین کسانی است که تعریف نافذی از هوش ارائه کرده است. از نظر او، هوش عبارت است از توانایی کلی و جامع در فرد که باعث تفکر منطقی فعالیت هدفمند و سازگاری با محیط می‌شود؛ یعنی مرکب از ...

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b