میزان مصرف نمک در رژیم غذایی برای افراد در سنین مختلف - مهر میهن
header

مبلیما خرید مبل

میزان مصرف نمک در رژیم غذایی برای افراد در سنین مختلف

میزان مصرف نمک در رژیم غذایی برای افراد در سنین مختلف

نمک خوراکی از سدیم و کلر ساخته شده است و از مهم‌ترین املاحی است که در خوراک روزانه مورد انسان‌ها به کار می‌رود. نمک خوراکی به شکل معدنی در ته‌نشین‌ها و رسوب‌ها همچین چین خوردگی‌ها وجود دارد که به شکل سنگ نمک استخراج می‌شود. همچنین در آب دریاها به مقدار فراوان موجود است که قابل برداشت نیز می‌باشد.

نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد خوراک در بدن، جابه جایی پیام‌های عصبی و کارکرد درست ماهیچه‌ها است. اما ثابت شده است که خوردن زیاد نمک موجب افزایش فشار خون می‌شود، به ویژه در افرادی که پیشینه خانوادگی فشار خون بالا دارند. افزایش فشار خون نیز خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. در این نوشته میزان مصرف نمک در رژیم غذایی را برای افراد در سنین متفاوت بررسی خواهیم کرد.

مصرف نمک

مصرف نمک برای بزرگسالان :

بزرگسالان نباید بیش از۲/۴ گرم سدیم یا ۶ گرم نمک که معادل یک قاشق چای خوری نمک می باشد در روز مصرف کنند و نوزادان و کودکان باید غذاهای کم نمک تری بخورند.

مواد غذایی شما چه مقدار سدیم و نمک دارد ؟

یک راه ساده برای اینکه بفهمید ماده غذاییتان چه مقدار نمک و سدیم دارد استفاده از فرمول زیر است :

 نمک= سدیم × ۲٫۵

پس در انتخاب مواد غذایی به مقدار نمکی که روی بسته بندی آن نوشته شده است دقت کنید و سعی کنید مواد کم نمک تر را انتخاب کنید همچنین بهتر است از همبرگر وغذاهای فست فودی کمتر استفاده کنید. آسان ترین راه برای کاهش مصرف نمک پرهیز از اضافه کردن آن در هنگام پختن غذا یا پرهیز از افزودن نمک به غذای پخته شده یا سرخ شده در هنگام صرف وعده های غذایی است. اگر عادت دارید به طور منظم در هنگام خوردن غذا به آن نمک اضافه کنید تمرین کنید اول غذاییتان را بچشید تا متوجه شوید آیا به اضافه کردن نمک نیاز دارد یا خیر. با این کار طولی نمی کشد که چشایی شما به مصرف نمک کمتر عادت می کند و یا حتی ممکن است طعم دهنده های دیگری پیدا کنید که جایگزین نمک شوند.

مصرف نمک برای نوزادان و کودکان :

نوزادان یا کودکان زیر ۱۱ سال باید نسبت به بزرگسالان نمک کمتری مصرف کنند و برای نوزادان زیر ۱ سال باید روزانه کمتر از یک گرم نمک استفاده گردد. برای کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند مقدار کافی مواد معدنی مثل سدیم کلرید از شیر دریافت می شود.

حداکثر مقدار نمکی که با توجه به سن کودکان برای آن ها توصیه می شود به صورت زیر است:

  • کودکان ۱ تا ۳ سال باید روزانه ۲ گرم نمک معادل ۸/۰ گرم سدیم مصرف کنند.
  • کودکان ۴ تا ۶ سال باید روزانه ۳ گرم نمک معادل ۲/۱ گرم سدیم مصرف کنند.
  • کودکان ۷ تا ۱۰ سال باید روزانه ۵ گرم نمک معادل ۲ گرم سدیم مصرف کنند.
  • کودکانی که ۱۱ ساله هستند و یا بیشتر از ۱۱ سال سن دارند باید روزانه ۶ گرم نمک معادل ۴/۲ گرم سدیم مصرف کنند.

 

مهر میهن برای شما آرزوی سلامت و تندرستی دارد .

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
a b