اضافه وزن یا چاقی چیست؟
header

مبلیما خرید مبل

اضافه وزن یا چاقی چیست؟

اضافه وزن

اضافه وزن

اضافه وزن به افزایش وزن بدن نسبت به ارتفاع بالاتر از استاندارد پذیرفته شده اشاره دارد. استاندارد توسط حرفه پزشکی تعریف شده است.

اضافه وزن بیش از حد در سراسر جهان به میزان اپیدمی رسیده است؛ در سال ۲۰۰۳ بیش از ۱ میلیارد نفر بزرگسال اضافه وزن داشته اند . افزایش وزن در تمام گروههای سنی مشاهده شده است.

برخی از دلایل رایجی که چرا یک فرد ممکن است به سختی وزن اضافه کند عبارتند از: ژنتیک، به اندازه کافی غذا نخوردن، داشتن سبک زندگی فعال از لحاظ جسمی و  یا شغلی، ورزش بیش از حد.

بدن سالم نیاز به حداقل مقدار چربی برای عملکرد مناسب سیستم های هورمونی، تولید مثل و سیستم ایمنی بدن، به عنوان عایق حرارتی، به عنوان جذب شوک برای مناطق حساس و به عنوان انرژی برای استفاده در آینده دارد . اما تجمع چربی های ذخیره سازی بیش از حد می تواند حرکت بدن و انعطاف پذیری را مختل کند و ظاهر بدن را تغییر کند.

شاخص bmi  و تشخیص اضافه وزن

قد و وزن دو فاکتور مهم تعیین وزن مناسب و ایده آل هستند. برای افراد بالای ۱۹ سال و غیر ورزشکار و غیر معلول روش محاسبه bmi مطابق نسبتی است و در آن وزن برحسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد برحسب متر میگردد و حاصل این تناسب شاخص توده بدنی یا همان bmi بدن می باشد که با تفسیر آن میتوان میزان تناسب قد و وزن راتشخیص داد

اضافه وزن

فعالیت فیزیکی و اضافه وزن

اگر می‌خواهید هم چربی‌های‌تان را بسوزانید، هم خلق و روحیه‌ای عالی داشته باشید، طناب بزنید. طناب‌زدن یک تمرین چربی‌سوز عالی است و از مهم‌ترین موارد استفاده از این تمرین برای کاهش وزن است.

 30 دقیقه طناب زدن در یک فرد با جثه متوسط، حدود ۳۰۰ کالری مصرف می‌كند بنابراین برای کاهش نیم کیلوگرم وزن در هفته، می‌توانید همراه کاهش ۴۰۰ کالری از رژیم غذایی، روزانه ۳۰ دقیقه طناب بزنید.

ورزش ایروبیک نیز در کاهش وزن تاثیر گذار است . ورزش های ایروبیک به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند، پر فشار و کم فشار. بهتر است که نوع پر فشار این ورزش ها (که فشار بسیار بیشتری بر بدن وارد می کند و آسیب بیشتری می رساند) را با نوع کم فشار آن، (مثل شنا و پیاده روی) به طور متناوب انجام دهید. اینکار باعث می شود احتمال آسیبدیدگی و فشار بیش از حد بر روی یک عضله خاص کمتر شود.

انجام ۳ تا ۴ روز در هفته به مدت ۲۰ دقیقه ورزش های ایروبیک به نظر مناسب میرسد. اگر قصد کم کردن وزن یا وضعیت جسمانی خوبی دارید، می توانید طول مدن آن را افزایش دهید. ۵ تا ۶ بار در هفته به مدت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه در اینصورت عالی است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b